Categorieën
Marketing Social Media

Het juiste uitgangspunt kiezen voor social media concepten

Luister naar iemand anders, geef feedback waar de ander wat aan heeft en je bent sociaal. oke, en soms een lul.. Maar als iemand een inspirerend verhaal weet te vertellen, weet die persoon een concept op een begrijpelijke en verfrissende manier te formuleren. Op het moment dat het verhaal vertelt wordt gebruikt de ander ‘stem’, ‘schrift’ of ‘foto’ om een beeld op jouw over te brengen. Iedere vorm van sociaal gedrag heeft een medium nodig, dus in iets sociaals doen zit het gebruik van een medium opgesloten. Waar heb je in de term ‘social media’ dan nog het woord media voor nodig?

Sinds de uitvinding van de Gutenberg pers in 1439 is het gemakkelijk geworden om verhalen te kopiëren in veelvoud. Vandaag de dag scharen we magazines, radio, televisie onder media. Daar valt voor velen ook internet onder, terwijl dit met social media niet meer klopt. Het woord media staat voor iets onpersoonlijks, voor iets wat waarop ik niet (direct) terug kan reageren. Dit is zeker niet het geval bij social media, en het woord media lijkt dus eigenlijk overbodig in de term social media.

Veel organisaties stellen zich als doel om social media in te zetten voor gratis extra bekendheid. Kortom, ik wil dat mijn klant meehelpt in het vermarkten van mijn organisatie. Een logische vraagstelling bij het ontwikkelen van een social media concept lijkt dan ook: Hoe krijg ik mijn doelgroep zover dat ze mijn content over social media verspreiden?

Heel simpel.. Over het algemeen doet ook jouw doelgroep dat niet zomaar voor jou..

Het uitgangspunt voor social media concepten

Om een succesvol social media concept te ontwikkelen zul je jouw concept moeten plaatsen in de context van jouw doelgroep. Hoe worden zij geholpen om hun verhaal te doen? Om hun doelen te bereiken?

Het medialoos denken tijdens concepting kan hierbij helpen doordat de focus wordt gelegd op de sociale context van jouw doelgroep. Hoe gaat het de gebruiker helpen om te communiceren met vrienden, familie, gezin, voetbalclub of andere connectie?

Kies een medium waarop een sociaal concept kan gaan leven. Zij het Facebook, Hyves, Twitter of een ander platform. Mensen zijn geen medium; mensen vertellen verhalen tegen elkaar en gebruiken misschien jouw content als het hun eigen verhaal versterkt.

Heb je zelf ook over social media concepting nagedacht? Laat het weten in de comments..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *