Je krijgt de opdracht om een Facebook pagina voor jouw organisatie in te richten, maar hoe start je snel en houd je het laagdrempelig? De Facebook pagina zelf is zo aangemaakt. Je kiest een naam, plaatst een mooie coverfoto en vult de timeline met mijlpunten van je organisatie. En nu?
Een Facebook pagina kun je zo opzetten, maar waarborg je hiermee ook een goede merkbeleving? Enkele elementen die je op weg kunnen helpen..
1. Klanten reageren op Facebook
en je organisatie kan hier beter klaar voor zijn. Een klant die niet geholpen wordt voelt zich niet gewaardeerd. Maak dus zeker dat berichten op de timeline en prive berichten (sinds kort mogelijk) ook bekeken worden en adequaat op gereageerd wordt. Deze verantwoordelijkheid valt idealiter binnen de webcare afdeling en wordt vanuit daar belegd in de organisatie.
2. Plaats interessante berichten
zodat je klanten regelmatig van je horen. Houdt de klant bijvoorbeeld op de hoogte van nieuwe producten en ontwikkelingen in jouw branche. Verras ze met originele content en lever daarmee je merkbelofte.
3. Ontwikkel service tools
zodat de klant in een eigen gekozen omgeving geholpen wordt door jouw organisatie. Naast de standaard contact mogelijkheden die Facebook biedt kun je eigen applicaties in een Facebook tab plaatsen. Een tab verwijst naar een eigen omgeving middels een iframe. Zo koppel je snel bestaande service systemen in je organisatie op Facebook. Laat de klant niet naar je toe komen, maar biedt handige service tools waar de klant dagelijks is: op social media. Binnen Facebook zijn tools die social by design zijn bij uitstek geschikt.
4. Start regelmatig een marketing actie
acties en campagnes kunnen heel goed renderen op sociale media, mits het concept relevant is om binnen een sociaal platform te leven. Zo was de 99vrienden campagne van KLM bijvoorbeeld juist alleen mogelijk met behulp van sociale media. Je missie: vul een vliegtuig binnen 99 uur met 99 vrienden en maak kans op een citytrip. Je moest dus snel je vrienden mobiliseren, en dat kan perfect binnen sociale media.
Biedt een goede mix van service, tools en marketing op Facebook
zodat de klant jouw organisatie ook op Facebook als volwaardig kan zien. De meeste organisaties starten vaak vanuit service OF marketing doelstellingen, maar juist een goede balans tussen die elementen waarborgt een goede merkbeleving.
Naast het bieden van service, content, tools en marketing overweeg je misschien ook een initiatief te starten voor klantgedreven innovatie doelstellingen. Daar is een Facebook ook een ideaal platform voor, maar daarover in een volgende post meer.
Welke elementen horen er idealiter op de Facebook pagina van jouw organisatie thuis?